2 شاپ می 1 ثبت آگهی رایگان ماشین در بوق 3 خرید از فروشگاه پرزگیر دوکاره arso لوازم آشپزخانه دکوراسیون پرزگیر لباس mic آشپزخانه قیمت امروز ماشین بوق
حذف در پنل کاربری [X]
پای پرانتزی،از تشخیص تا درمان بدون عمل جراحی

آمار فروشگاه

افراد آنلاین : 1 نفر
بازديد امروز : 67
بازديد ديروز : 60
كل بازديدها : 90731

دیگر امکانات

پای پرانتزی،از تشخیص تا درمان بدون عمل جراحی

آنچه این روز‌ها درباره مشکلات استخوانی کودکان و نوجوانان می‌شنویم، با گذشته فرق می‌کند. اگر در گذشته تنها مشکل کودکان صافی کف پا بود؛ امروزه به دلیل کم‌تحرکی، استفاده از کیف و کوله‌پشتی نامناسب و نشستن غیرمتعارف پشت میز اداری و نیمکت‌های مدارس مشکلات دیگری نیز به گروه اختلال‌های ساختار استخوانی کودکان و حتی بزرگسالان اضافه شده است، از جمله بیماری‌های پای پرانتزی؛ زانوی ایکسی، اسکولیوز و ... که در صورت تشخیص دیرهنگام می‌تواند آسیب جسمی، روحی و هزینه مالی زیادی را برای بهبود بدنبال داشته باشد. اما از طرفی پیشرفت علم پزشکی خوشبختانه در بسیاری ازین موارد امکان درمان این بیماری‌های استخوانی را تنها با مراجعه به‌هنگام به کلینیک‌های ارتوپدی فنی حتی بدون نیاز عمل جراحی مقدور ساخته است.

در این مطلب می خواهیم شما را به‌صورت کلی با درمان بدون جراحی یکی از شایع‌ترین بیماری‌‌های انحراف استخوانی، "پای پرانتزی" آشنا کنیم. برای این منظور به سراغ دکتر هادی خدایی ارتوتیست و پروتوتیست کلینیک ارتوپدی فنی آتل یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین کلینیک‌های ایران در درمان غیر جراحی انحرافات اندام‌های حرکتی و ستون مهره‌ها رفتیم که به ما در این‌باره پاسخ می‌دهند.

1. در مورد زانوی پرانتزی و چگونگی بوجود آمدن پای پرانتزی توضیح می‌دهید.

دکتر خدایی: برای درک بهتره بیماری پای پرانتزی یا زانوی پرانتزی بهتر است اول روند رشد اندام پا رو از دوران جنینی و نوزادی توضیح بدهم؛ به طور طبیعی هر کودک به دلیل طرز قرارگیری در رحم مادر با پای پرانتزی به دنیا می‌آیند و تا یک سالگی کمی حالت پرانتزی به میزان حداکثر ١٥درجه را دارند، این زاویه در حدود یک سالگی پنج درجه کاهش یافته و به ده درجه می‌رسد و بعد از آن کم کم به حالت نرمال تغییر شکل می‌گیرد، اما این تغییر ادامه یافته و پای کودک به حالت ضربدری درمی‌آید. تا در حدود بیست تا سی ماهگی عمر کودک پا‌های او به صورت نرمال رسیده، به طوری که در حدود ۳ سالگی کودک می‌بایست حالت طبیعی پا شکل گیرد.

به‌بیان ساده‌تر مسیر تکامل پا از زمان تولد رو می‌تونیم اینطور بشمریم:

اول پای پرانتزی (با انحنای حداکثر ۱۵ درجه ای) بعد کم‌شدن انحنا تا رسیدن به حالت نرمال، بعد ضربدری و پس از آن مجددا بازگشت به حالت نرمال صورت می‌گیرد. کل این پروسه تا سن دو و نیم الی سه سالگی باید طی شود. در غیر این صورت اگر هر کدام از این بیماری‌ها یعنی زانوی پرانتزی و یا زانوی ضربدری بعد از این سن ماندگار بماند حتما باید سیر درمانی ابتدا به صورت غیرجراحی و در موارد خاص حتی درمان جراحی باید انجام شود.

علل بوجود آمدن پای پرانتزی

2. علت اصلی شکل گیری این عارضه‌ها رو لطفا بیشتر توضیح می‌دهید.

عوامل ایجاد زانوی پرانتزی یا ضربدری گستردگی زیادی داره، و حتی گاهی دلیل این بیماری دریک شخص ممکنه تشخیص داده نشه؛ اما بطور کلی عوامل اصلی رو میتونیم در موارد خلاصه کنیم:

  • جوینت لکسیتی یا کمبود ویتامین دی
  • ژنتیک یا وراثت
  • چاقی زیاد و اضافه وزن
  • راه رفتن زود هنگام
  • استفاده از پوشک بزرگ‌تر از سایز کودک
  • آسیب‌ها (شکستگی استخوانی در بالا و پایین یا خود مفصل زانو یا پارگی رباط‌های طرفی زانو و یا کوتاهی عضلات همسترینگ داخلی)
  • بیماری‌های خاص مانند سی پی و یا بیماری‌هایی که بالانس عضلانی را برهم می‌زنند و ...

این بیماری شیوع نسبتا بالایی رو درجامعه دارد، و گا‌هاً بیمارانی رو داریم که سالهاست با این عارضه زندگی می‌کردند، اما به‌فکر درمانش نبودن تا اینکه با عوارض جانبی بیماری مواجه شدن یا درمورد راهکار‌های درمانی مطلبی رو خوانده‌اند.

منبع:سایت خبری برترین ها